jauh di mata, dekat di komputer. jauh di komputer? dekat di HATI :)

Monday, 16 January 2012

Tarbiah Imtihan..

assalamualaikum awop2 sume
nk btaw kt u olls actually kitorg sni tga mdyear exam
s0 skang mmg cbok yg amat ler
lbey2 psni paper yg mnyusul ialah yg paling berat/byk utk dibaca
ANATOMY
sbhagian books anat0my
lps anatomy ni last paper,biochemistry plak
pstu winter break 2 mggu..nk g holiday TURKI kot..huhu
tiket sume da beli.. xsab0r rsenye..oyeah
istanbul~ nntikan kedatanganku..hee

okey laa, brbalik pd tujuan sbnor entry kali nii..yg kt atas tu selingan jew..huhu
owh, pd yg xtaw "IMTIHAN" tu mksudnye exam =)

hmm sedar atau tidak korg prasan tak yg kte akn mnjadi "org lain" bile tiba musim exam??
mksud ak cam makin rajin, makin kurg td0, pngurusan mse brubah dan mcm2 lagi
tak kurg jugak ad yg akn ttibe jd emosional, mnyendiri, xtegur org..-stress la kon0nnye
dan yg paling pnting+topik kte ari ni ialah HUBUNGAN KITA DENGAN ALLAH S.W.T scara automatik kbiasaannya makin improve..btol x?? knp cmtu ek?? 
~kalo dlu solat brjemaah kt msjid juz 3 wktu shari, mybe musim exam ni tiap2 wktu...
~kalo dlu pose sunat juz khamis je skali smggu mybe musim exam ni isnin+khamis, 2 kali smggu
~kalo dlu baca quran 10 muka sehari mybe musim exam ni jadi 20 muka surat
dan mcm2 lg la yer..juz yg ak nk smpaikan, sedar atau tak ini laa yg digelar 
"TARBIAH IMTIHAN"

sume ni bg ak normal dan mmg spatotnye la cmni kn sbb mmg fitrah kte sbg hamba cmtu yg mne sifat kebergantungan kte pd Allah scara tidak lgsg akn brtmbah c0z kte sume taw kjayaan tu ialah hak milikNya
s0 mmg xpelik laa kalo tyme2 susah cmni seorang artis bley brtkar jd cm tok imam..kih3
gambar hiasan
kembali menagih rahmatNya

ssetengah org kutuk2 blakang..
"alaa mamat tuu, musim exam ni bt2 rajin g msjid plak.hipokrit gler"
haishh org2 yg mulut longkang cmni mmg xley blah..bajet cam geng2 kuat g msjid la kon0nnye..rse nk pukul jew budak2 cmni..patotnye bg la smgt kn kt kwn kte yg nk buat baek tuu kn..
at least budak tu ad la ksedaran nk dekatkn diri+mntak pertolongan Allah tyme2 genting exam ni
agak2 knp iblis kne buang dari syurga ek??..sbb wujud dlm hati prasaan :
 "AKU LEBIH BAIK DARI DIA"-nauzubillah

kadang2 ak trpkir gk
TARBIAH IMTIHAN vs TARBIAH RAMADHAN
fuhh~ dua situasi ni cm lbey kurg kn..hehe
kadang2 rse cm tarbiah imtihan ni lg kuat pon ade
smoga kte dpt istiqamah segala amal & usaha kte ni dlm khidupan sharian kte yer..
amiin~

okey laa..tu je kot yg ak nk kongsi kali ni
harapnye korg paham pe yg ak cuba smpaikan yer
tata,nk g stadi anatomy plop nii
doakan ak & kwn2x kt sni eyy

"kedua-dua kejayaan & kegagalan itu ialah ujian drpd Allah"
Allah taw pe yg trbaek utk kte
=) 






1 comment: