jauh di mata, dekat di komputer. jauh di komputer? dekat di HATI :)

Sunday 6 October 2013

< Doa RaBiTaH Dan Aku >

ASSALAMUALAIKUM
Wahhh lame betul rasenye tak berkunjung ke blog sndiri..
Almaklum sekarang sgt2 bzy dgn patients & esemen
InsyaAllah hari ni nak merajinkan jemari utk update blog
nak share berkenaan Doa Rabitah
^_^
Mesti ramai yg dah taw tentang Doa Rabitah..
Ada jugak yg tak tahu..
Ada yang tahu baca..Tapi tak tahu kelebihannya jika diamalkan..


Doa rabitah sbenarnya merupakan sbahagian dari risalah doa Al –Mathurat. Al- Mathurat  adalah hmpunan ayat-ayat Al-Quran
dan hadis yang berbentuk doa. Ia merupakan wirid dan doa harian yang diamalkan oleh Nabi SAW. Biasenya dibaca pd pg dan ptg. Ianya boleh dilakukan secara sendirian atau berjemaah. Elok dibaca bermai-rmai supaya lebih mudah utk kte nak menghafal doa trsebut. Saya dulu pon mula mghafal semasa mengikuti usrah di sekolah. Men ikut je sebut, sbb mse tu kwn2 baca dgn penuh semangat, saya ikot je la slow2. Maklumlah bkn dari sekolah agama..


Sebenarnya Doa Rabitah ni jugak merupakan salah satu doa yg juga bley diamalkan bagi Muslim yg sedang mncari pasangn hidup. Andai sudah ditemui calonnya, amalkan doa ini sbg satu usaha utk mengikat hati anda & psangan. Baca smbil membygkan wajah orang yang dimaksudkan itu.







Meh kte dgr skit Doa Rabitah versi lagu drpd UNIC ni
InsyaAllah mudah nak hafal

doa RABITAH - UNIC



Jum kte mulakan langkah kte utk menyatukan hati2 kte dan ikatkannya melalui doa rabitah ini. Tak kira dlm oraganisasi kepimpinan, tmpt krja, rakan trdekat, atau kumpulan usrah. Smoga ikatan hati dengan doa ini Allah akan limpahkan dengan pelbagai nikmat dan dijauhkn drpd persengketaan yg boleh merosakkan silaturrahim.

InsyaAllah, selamat mencuba! :)












No comments:

Post a Comment